
Mireu que vàrem dinar ahir, carxofes amb formatge Idiazábal, un plat que pel meu gust, és tot una delicatessen. La primera vegada que vaig veure aquesta combinació (carxofes i Idiazábal) va ser fullejant el llibre Tapas, de la cocina del Tickets de l’Albert Adrià. Un llibre que a cada pàgina és una veritable delicatessen. Però no em vaig atrevir amb aquest plat, fins que una companya «thermomixera», l’Anna Colomé, en va fer una versió adaptada a thermomix. Fàcil de fer i amb un resultat impressionant!!!!
Si us agraden les carxofes i us agrada el formatge, us la recomano. Aprofiteu i gaudiu d’aquest plat ara que estem en plena temporada de carxofes.
Ingredients: (5 racions)
- 6 carxofes
- 1000 g d’aigua
- Branques de julivert fresc (o ½ llimona)
- 150 g de formatge Idiazábal fumat
- 1-2 polsims de sal
- 1-2 polsims de pebre
- 200 g d’oli d’oliva verge extra (+ una mica més per servir)
- 100 g de nata (mínim 35% m.g.)
Preparació:
- Netejar les carxofes retirant les fulles més dures i escapçant la part del dalt. Tallar-les per la meitat i després a quarts, retirar el borrissol que fan i submergir-les en un bol d’aigua amb unes branques de julivert (o ½ llimona) perquè no s’oxidin. Reservar.
- Amb un pelador de verdures tallar 12-14 llesques d’Idiazábal i reservar-les a la nevera. Posar la resta de formatge a trossos dins el got i ratllar 10 segons a velocitat 7. Retirar dins un bol i reservar.
- Posar l’aigua dins el got i col·locar el varoma en la seva posició. Posar dins el varoma un motlle d’alumini d’un sol ús, afegir-hi les carxofes escorregudes, salpebrar-les i cobrir-les amb els 200 g d’oli. Tapar el varoma i programar 40 minuts, temperatura varoma i velocitat 1. Retirar el varoma i treure les carxofes amb compte de no cremar-nos (reservar l’oli de confitar-les per altres usos) Buidar el got.
- Posar la nata dins el got i programar 3 minuts, temperatura 90º i velocitat 1.
- Afegir el formatge ratllat reservar i programar 2 minuts, temperatura 90º i velocitat 3.
- Sevir la crema de formatge dins de plats, al damunt col·locar les carxofes, repartir les llesques de formatge reservades a la nevera i regar amb un fil d’oli. Servir immediatament.
Nota: Jo sempre aprofito i en comptes de posar aigua sola dins el got, faig algun brou durant el temps de cocció de les carxofes. Si el recipient d'alumini que utilitzeu per fer confitar les carxofes no deixa cap orifici lliure, aixecar-lo una mica posant un parell de coberts en forma de creu o la papallona.
Font: Ana Colomé (Olot) Vorwerk (Cookidoo)